Sopimusvuori Ry kotisivu

Irlanti 21. – 29.5.

Matkasimme viime kuun lopulla Irlantiin Sopimusvuoren Tilkkeen ja Verstaan yksiköiden voimin.
Irlanti-reissua oltiin odotettu kuin kuuta nousevaa jo pidemmän aikaa, sillä oltiinhan sen suunnitelu aloitettu jo viime vuoden syksyllä.

Suunnitteluvaiheessa aloitimme melkein täysin tyhjältä pöydältä: Verstaan nuoret eivät tienneet oikeastaan mitään Tilkkeen nuorista, ja päinvastoin.
Aloitimme matkan suunnittelun satunnaisesti tapahtuvilla tapaamisilla, joiden tarkoitus oli saada niin nuoria kuin ohjaajiakin tutustumaan toisiinsa, sekä pohtimaan
alustavasti, että mitähän tässä ollaan tekemässä.

Ensimmäiset tapaamiset kuluivat ryhmäytymisen merkeissä, sekä tapahtuman aikataulujen suunnittelemisessa ja käytännön asioiden hoitamisessa.

Kuukaudet kuluivat reissua sen suuremmin pohtimatta, se kun oli tapahtumassa vasta sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. ”Ei se nyt vielä ole ajankohtaista.”

Sitten olikin huhtikuu, ja hieman reilu kuukausi jäljellä matkan alkuun. Syvä paniikki iski ainakin tämän kertomuksen kirjoittajaan – miten se nyt jo on aika?
Eihän tässä ole vielä ehtinyt edes miettimään matkalle tarvittavia asioita tai vaatetusta.

Viikko ennen reissua rupesti ahdistamaan jo oikein urakalla, mikään ei ole valmiina. En minä sinne reissuun lähde, perhana.
Toisin kuitenkin kävi, kiitos viime hetken spontaanisti järjestettyjen tapaamisten Verstaan ja Tilkkeen nuorten välillä.
Me nuoret päätimme, että ehkä sitä voisi tässä kohtaa hieman tutustua toisiinsa ennen reissua, ja järjestimmekin kaksi tapaamista vapaa-ajallamme vain päiviä ennen matkaa.

”Hitto, noihan on ihan hyviä ihmisiä. Ehkä sinne reissuun sittenkin uskaltaa mennä” – Ja niin sitä mentiin.

Matkan rahoitti Euroopan Unionin ERASMUS+ projekti

Menopäivä:

Menopäivä oli hidas ja väsynyt. Lähdimme aamuyöllä hieman neljän jälkeen matkaan Tampereen linja-autoasemalta, perille hotelliimme Cahersiveenin pikkukylässä pääsimme noin klo 11:30.

Nautimme matkan aikana Full Irish Breakfastin – eli tolkuttomasti lihaa, leipää, kananmunia sekä appelsiinimehua aamupalaksi – ja pysähdyimme Irlannin bussimatkan aikana katselemaan jylhiä maisemia vuoren rinteeltä alas laaksoon.

Ensimmäinen täysi päivä

Menimme paikalliseen monitoimitaloon ryhmäytymään ja tutustumaan niin toisiimme kuin paikallisiin nuoriinkin, joita ei sitten kuitenkaan ollut kovin montaa menossa mukana.
Teimme rentoutus- sekä tutustumisharjoituksia, tällä kertaa onneksi ilman hernepusseja.

Seuraavaksi jakauduimme pienryhmiin ja suuntasimme kaupunkiseikkailemaan. Tutustuimme lähialueeseen kysymysten, tehtävien sekä valokuvaamisen kautta.
Rustasimme myös runoja niinkin makeasta aiheesta kuin juustosta.

Cheese is melting,
Everything is melting,
Oh dear God,
It’s summer

Käytimme iltapäivän vapaa-aikamme lähialueiden kiertelemiseen ja katselemiseen. Pelasimme myös pienellä porukalla Footbagia puistossa.

Harhailureissun jälkeen luvassa oli iltamat;
esitimme suomalaista musiikkia irlantilaisille, söimme suomesta tuotuja klassisia suomalaisia syötäviä, sekä tanssimme irkkumusiikin tahtiin.

Yksi nuorista soitti kitaraa, toinen lauloi. Viidestoista Yö, Ukkometso ja murheellisten laulujen maa tulivat esitettyä.

Päivä 2

Aamupalaa klo 8:30, minkä jälkeen suuntasimme Asana Language Schooliin kuuntelemaan Sean O’Laoghairen kertomuksia paikallisista kansantaruista, esimerkiksi soturijohtaja Finn McCoolista.
Me suomalaiset puolestamme esitimme lyhyitä pätkiä Kalevalasta ääneen suomeksi sekä englanniksi.

Iltapäivällä kävelimme neljän kilometrin matkan läheisille Ring Fortille (ikivanha linnamainen asuinrakennelma), missä koitimme Tai Chi:tä, meditaatiota
sekä pyrimme käsimerkein viestittämään päällämme pörräävälle dronelle, että menisitkö ystävällisesti muualle.

Ilalla vuorostaan tulimme melkein syödyksi elävältä, kun tutustuimme paikallisiin verenhimoisiin kaksisiipisiin hyönteisiin, jotka tunnetaan paremmin nimellä harsosääsket.
Istuskelimme nuotion äärellä, juttelimme niitä näitä paikalle saapuneiden Irlantilaisten – ja toisiemme – kanssa, sekä silittelimme paikallisten mukana saapuneita koiria.
Myös koripalloa, korttia sekä perisuomalaista mölkkyä tuli pelattua. Olimme ostaneet suomesta mukaan Mölkky-pelin, jotta voimme tutustuttaa Irlantilaiset meidän pelikulttuuriin.

Päivä 3

Aloitimme aamun bussireissulla Valentia-nimiselle saarelle.
Saarelle saavuttuamme matka jatkui kävellen hieman kauempana olevaan Bray Toweriin, mikä sijaitsee Valentia-saaren korkeimman vuoren – Geokaun – huipulla.
Vuoren huipulta avautui aivan mielettömän hienot maisemat ympärillä oleviin Cahersiveenin sekä Portmageen pikkukaupunkeihin, Dinglen laaksoon, Macgillycuddyn kukkuloille, sekä Skellig, Blasket, ja Beginish -saarille.

Kiipeilymatkan varrella eräs paikallinen mies antoi ystävällisesti seurueellemme mahdollisuuden pitää pientä lammasta sylissä ja ottaa tästä kuvia.
Se oli ultrasöpöä.

Paluumatkalla poikkesimme pieneen museoon, missä oli irlantilaiseen luontoon sekä merenkäyntiin liittyvää härpäkettä esillä.
Tutustuimme myös vapaaehtoisvoimin pyöritettävään meripelastusalukseen, sekä kruunasimme päivän reissumme paikallisella maatilalla, missä söimme paikan päällä tehtyä jäätelöä.

Ilalla järjestettiin runonlausuntailta viereisessä hotellissa. Vaikka tapahtuma olikin paikallisten oma, päätyi osa meidän porukasta esiintymään sielläkin.
Paikalliset saivat – tai joutuivat – kuuntelemaan pienen pätkän Kalevalaa, Tommy Tabermannia in english, sekä erään nuoren itse laatiman runon.
Mainitsisimme mielellämme kyseisen nuoren nimen, mutta se on sensuroitu tästä. 🙁

Päivä neljä

Perjantaina menimme taide- ja kulttuurikeskus Tech Amerginiin. Paikan päällä näimme kuinka paikalliset savityökurssilaiset tekivät erilaisia savitöitä, sekä saimme kokea
multisensorisen teatteriesityksen ensinäytöksen. Kyseisessä näytöksessä oli aistittavaa niin kuulo-, näkö-, tunto-, kuin hajuaistillekin.
Esityksen teemana oli luonto ja ystävyys, hajut ja muut aistimukset olivat teeman mukaiset. Oli vesisadetta, puiden oksia, sekä yllättävää ukkosmyrskyä.

Tutustuimme Tech Amerginin puutarhatoimintaan, ja yksi nuoristamme sai henkilökohtaisen pikakurssin paikallisista viljely- ja pellonhoitotekniikoista, joita voimme soveltaa Verstaan omalla peltopläntillä.
Siitä siirryimme osallistumaan ”Wellness Toolkittiin”, eli yoogaamaan ja opettelemaan itselle sopivia keskittymismetodeja kahden paikallisen nuoren naisen opastuksessa.

Seuraava kohteemme oli Waterville-niminen pikkukaupunki, missä – paikallisten suureksi ylpeydeksi – Charlie Chaplin vietti aikanaan kesälomiaan kalastuksen merkeissä.
Osa porukasta keräili kiviä ja rentoutuivat rannalla, toiset taas kävivät shoppailemassa sekä kahvittelemassa.

Illalla tarjolla oli lautapelailua paikallisen nuoren, Cianin kanssa.

Osa porukasta kävi kuuntelemassa paikallista live-musiikkia, jossa Asana-koulun omistaja oli mukana soittamassa.

Päivä viisi

Rantataidetta sekä auringonpalvontaa.

Menimme läheiselle uimarannalle tekemään rantataidetta hiekalla, sekä tutustumaan viereiseen keijukaismetsään. Emme löytäneet keijuja. 🙁

Teemaan liittyvää ostettavaa tilpehööriä kuitenkin löytyi alueen suurimmalta käsityöpajalta vaikka millä mitalla.
Paikalta löydettiin myös Star Wars -teemaista turistirihkamaa, sillä lähistöltä löytyvästä Skellig-saaressa oltiin kuvattu tuoreinta Star Wars -elokuvaa. ”Buy the Force and related merchandise, Luke!”

Päivä kuusi

Cill Rialaig -taidekeskukseen tutustumaan ”resident artistien” tekemiin taideteoksiin. Nämä ”resident artistit” ovat eri taidealojen taiteilijoita, jotka saapuvat seudulle työstämään jotain taideteostaan
Irlannin maalaismaisemien rauhaan ja tunnelmaan. Resident artisteille järjestetään paikan päällä yöpyminen lähivuoren juurelta löytyvistä keski-aikaisista maalaispirteistä.
Ulkomaillakin paljon suosiota saanut Outi Heiskanen on aikoinaan ollut resident artistina Cill Rialaig -taidekeskuksessa, ja hänenkin töitään oli esillä nähtävinä.

Nähtävänä oli myös juurikin Outi Heiskasen aluilleen saattama painopaja, jossa painatetaan vanhaa tekniikkaa mukaillen painatustöitä paperille, lasille, ja muille materiaaleille. Esimerkiksi Pablo Picasso on luonut muutamia taideteoksiaan painatustekniikan avulla.
Loppupäivä kului yleisen oleskelun ja kahvinjuonnin parissa meren äärellä.

Päivä seitsemän

Viimeinen kokonainen päivä Irlannissa.
Aamupäivästä menimme toistamiseen paikalliseen monitoimitaloon, tällä kertaa tarkoituksena oli tehdä biisi. Teimme kolme.
Paikallisen muusikko Andrew ’Skatz’ Scattergoodin opastuksessa kirjoitimme ensin paperille tunteitamme ja kokemuksiamme Irlannin reisusstamme, minkä jälkeen paperit paloiteltiin,
sekoitettiin ja sattumanvaraisesti valittiin lyriikoiksi kappaleisiin. Vaikka metodi tuntui aluksi kovin höpsöltä, lopputulokset olivat erittäin toimivia.

Iltapäivän vapaa-aika kului joutuisasti läheisen vuoren huipulle kiivetessä. Puolessa välissä matkaa meinasi leikki jäädä monelta jo kesken, mutta pienen tuumaustauon jälkeen
jaksoikin vielä pinnistellä aina huipulle asti – noin 400 metriä merenpinnan yläpuolelle.

Illalla tanssittiin nolosti, jaettiin kiitoskortit Irlannin ryhmän nuorille sekä ohjaajille ja hotellihenkilökunnalle yhteistyöstä sekä loistavasta asiakaspalvelusta.

Kotiinpaluupäivä

Paluupäivä koitti aivan liian pian, ei sitä olisi malttanut tulla takaisin suomeen ollenkaan. Mitään mainitsemisen arvoista ei tapahtunut, kaikki viettivät matkan nukkumisen merkeissä.

Kokonaisuudessaan reissumme ylitti jokaisen osallistujan suurimmatkin odotukset. Alussa pelottaneet asiat, kuten jatkuva sosiaalisuus, yleinen jaksaminen, lentopelot, syöminen
ja englanninkielen osaaminen eivät sittenkään olleet ylitsepääsemättömiä esteitä matkasta nauttimiselle.
Ylimääräiseltä dramatiikalta säästyttiin, ja erään nuoren suusta kuuluikin aito hämmästys, kun yhdenkään matkakumppanin välit eivät alkaneet liikaa ”hiertämään” kenenkään toisen kanssa.

Nuorten kommentteja matkasta:

”Luonto sekä maisemat olivat henkeäsalpaavia.”
”Irlannin kaksi parasta asiaa ovat lampaat ja ihmiset.”
”Fucking midges.” (suom: hitsin ötökät)

Loppuun vielä kuva vastaan tulleesta kissasta, koska kissakuvat on ihania.